Knieblessures

Wat is het?

De knie is een zeer blessuregevoelig gewricht, vooral door een verdraaiing of abnormale zijdelingse beweging. Een beschadiging aan een knieband of meniscus veroorzaakt vaak binnen een dag een bloeding of vochtvorming in de knie. De sporter ervaart dit als een dikke, warme knie, die pijn doet en niet meer goed beweegt.
Bij een verdraaiing van de knie, wordt meestal eerst het kapsel en de kniebanden beschadigd en/of één van beide menisci. Tevens kan de voorste kruisband kapot gaan.
Let wel op: voor het stellen van een diagnose, het bepalen van wel of niet sporten, de opbouw en eventuele aanpassing van een oefenprogramma is het verstandig te overleggen met de huisarts of fysiotherapeut.

Wat kan je doen?

  • Koelen; bij pijn en zwelling geeft koelen pijnverlichting. Koel de knie na een wedstrijd of training direct met ijs, koud water of een cold-pack, gedurende circa 10 minuten. Herhaal dit enkele malen per dag.
  • Drukverband; soms kan het nodig zijn om een drukverband aan te leggen om de gekwetste knie te ondersteunen. Het dragen van een brace kan helpen bij het herstel.
  • Hoog leggen; leg het been (ondersteund) een klein beetje omhoog als je op bed/bank ligt.
  • Als je niet zelfstandig op de geblesseerde been kan staan of geen 4 stappen lopen, dan is het verstandig om contact met de huisarts of fysiotherapeut te zoeken. Doe dit ook bij aanhoudende pijn in rust of bij twijfel over ernstig letsel. Een verdraaide knie kan de eerste dagen flink pijnlijk en gezwollen zijn. Lopen gaat dan moeilijk. Na 4 tot 5 dagen neemt in de meeste gevallen de pijn en zwelling af.

Revalidatie

Een sporter met een nog niet geheel genezen sportblessure heeft een groter risico op het oplopen van een 
nieuwe blessure. Het grootste gevaar bij een blessure aan gewrichtsbanden of -kapsel is het ontstaan van een instabiel gewricht. Door een knieblessure niet volledig te laten genezen kan instabiliteit van het kniegewricht ontstaan. Met instabiliteit wordt meer dan normale beweeglijkheid van het kniegewricht bedoeld. Door die instabiliteit loopt de sporter daarna een verhoogd risico op het oplopen van een ernstige knieblessure!
Bij een meniscusletsel kunnen slotverschijnselen, maar ook instabiliteitsklachten en zwelling op de voorgrond staan. Dit letsel geneest meestal niet spontaan. Een kruisbandletsel geneest evenmin en leidt tot instabiliteit van het kniegewricht.
Bij forse dagelijkse instabiliteitklachten is een operatieve ingreep veelal noodzakelijk. De revalidatie kan het beste plaatsvinden onder deskundige leiding van een (sport)arts of een (sport)fysiotherapeut. Door oefeningen te doen kan de coördinatie en spierkracht verbeteren, waarmee het herstel van de blessure wordt bespoedigd. Je kan voor hulp en begeleiding terecht bij onze clubpartner fysiotherapie de Commissaris.
Wanneer het herstel voldoende is gevorderd, kan langzaam met sportspecifieke oefeningen worden gestart. Sporten is weer volledig toegestaan wanneer:
  • je pijnvrij bent,
  • de spierkracht weer op het niveau is van voor de blessure,
  • de beweeglijkheid/mobiliteit in het geblesseerde gewricht weer volledig is hersteld,
  • de knie weer rustig en goed belastbaar is kan je, eventueel met het gebruik van een kniebrace of een taping, aangepast de trainingen met je team gaan hervatten. Spreek van te voren met de fysio en trainer af wat je allemaal mee kan doen in de training.

Preventie

  • Een knieblessure kun je voorkomen door een goede trainingsopbouw. Voer de intensiteit en de omvang van de trainingen geleidelijk op om overbelasting te voorkomen.
  • Je kunt extra kracht- en stabiliteitsoefeningen doen. 
  • Door een goede warming-up neemt de kans op een blessure aanzienlijk af. Je bereidt de spieren en de rest van het lichaam voor op wat er gaat komen.
  • Het dragen van de juiste voetbalschoenen helpt blessures te voorkomen.
  • Volledig herstel is de beste methode om herhaling van een blessure te voorkomen. Revalidatie en aangepaste trainingen bevorderen het herstel. Start niet te vroeg met de sporthervatting.
  • Zorg voor een goede nachtrust en herstel. Vermoeidheid verslechtert je coördinatie en vermindert je spierkracht. De kans op verstappen en verdraaien wordt daardoor groter. 
  • Zorg voor een goede conditie!
Aanmelden als speler of vrijwilliger
OnlineCity
EveryPlaces