Voetbal en voeding

Alcideanen willen graag betere voetballers/voetbalsters worden, we willen met plezier in onze sport presteren. Hiervoor is het belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Zo is voldoende slapen en veel bewegen erg belangrijk. Daarnaast is goede voeding belangrijk.

Waarom is goede voeding belangrijk?
- zo heb je meer energie tijdens trainingen en wedstrijden
- heb je meer spieropbouw en wordt je sterker
- worden kansen op blessures kleiner

Waar moet je opletten als het om voeding gaat?
- ontbijt elke ochtend
- eet elke dag voldoende groente en 2 stuks fruit
- eet regelsmatig, het liefste om de 2 tot 4 uur
- drink elke dag minimaal 1,5 liter water (en geen frisdrank of sportdrankjes, zitten te veel suikers in)
- snoepje mag best wel eens, maar eet niet veel snoep. Hierdoor krijg je veel suiker binnen (soms tot wel 15 suikerklontjes voor 1 zakje snoep) en krijg je weer vrij snel zin om te eten waardoor je snel te veel gaat eten op een dag)

Wat en wanneer eet je het beste als je gaat voetballen?
- eet gemiddeld 2 uur van te voren je laatste maaltijd, zodat je geen maagpijn krijgt
- eet tot een half uur voor de wedstrijd eventueel nog een tussendoortje, zoals een rijpe banaan
- drink voldoende tot aan de wedstrijd (1 of 2 glazen water, energie drank is echt niet nodig)
- drink goed tijdens de rust van de wedstrijd, je zweet flink en je moet dit vochtverlies weer aanvullen, hierdoor presteer je ook beter
- in de rust van de wedstrijd kan je een stukje fruit eten
- na de wedstrijd binnen 2 uur je verliezen aanvullen met; bakje kwark met fruit, mueslireep, fruit, gekookt eitje, smoothie van yoghurt/kwark en fruit, broodmaaltijd met ei, kaas of vleeswaren en tomaatjes en kommer, warme maaltijd met vlees/vis, groente en aardapplen/rijst/pasta
- drink na de wedstrijd weer 2-3 glazen water






Bron: workshop tijdens een Pec Zwolle informatie avond en de folder: "Samen gezond en fit" van o.a. Pec Zwolle.
Aanmelden als speler of vrijwilliger
EveryPlaces
Digizijn